Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Inte långt borta från någon enda av oss

Publicerad: 2012-08-30 16:05

Kvinnan var vacker och hennes man var rädd att förlora henne. Under en resa kom de till ett främmande land. Mannen tänkte att om någon blev förälskad i hans hustru, då skulle han själv bli dödad för att hon skulle bli den andre mannens hustru. Därför kom de överens om att presentera sig som enbart syskon.
De bosatte sig på en plats som hette Gerar. Ryktet spred sig om den vackra kvinnan och kungen i landet sände bud efter henne. När han såg henne blev han förälskad i hennes skönhet. Han ville ha henne och hon vågade inte tala om att hon redan var gift. Men innan han hade hunnit fullfölja äktenskapet talade Gud till honom i en dröm. Då fick han veta att mannen Abraham och hans hustru Sara hade ljugit. Gud varnade kungen Abimelek och han insåg misstaget. Det här hände för fyra tusen år sedan.
Abraham hade varit rädd för detta främmande folk som kal­lades filisteer i det nuvarande ”Palestina”. Men Abimelek visade sig vara en god människa som välkomnade Abraham och gav honom får, nötboskap, tjänare och tjänarinnor, dessutom fick han tillbaka sin fru Sara och Abimelek sade till Abraham: ”Mitt land ligger öppet för dig, slå dig ner var du vill.” (1 Mosebok 20:15)
Händelsen måste ha överraskat Abraham. Själv hade han starka gudsupplevelser, men här mötte han en man som inte ens visste vem Gud är och ändå var han andlig och dessutom kärleksfull.

Även vi överraskas av att muslimer, buddister, sökare inom ”New Age”, har andliga erfarenheter utan att ha lärt känna Jesus och dessutom är helt okunniga om den helige Ande.
Farao i Egypten hade profetiska drömmar. Nebukadnessar i Babel fick ta emot budskap från Gud. Pilatus hustru blev varnad av Gud och uppmanade sin man att avstå från att döma Jesus till korsfästelse. Paulus förklarade inför grekerna på Areopagen i Aten att ” … i honom är det vi lever, rör oss och är till” (Apostlagärningarna 17:28). Gud är inte långt borta från någon.

Alla människor kan ha kontakt med Gud. Men för att få gemenskap med Gud är det nödvändigt att genom Jesus komma till Gud och bli född på nytt i en inre förvandling.
Jag kan ha kontakt med en myndighet eller en viktig person, utan att ha en förtrolig gemenskap med denna människa. Guds kärlek och omsorg gäller alla människor, men det är endast genom mötet med Jesus som gemenskapen med Gud kan bli en verklighet.
Bibeln säger: ”En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.” (1 Korinthierbrevet 2:14)
Jesus talade om det här och sa: ”Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike … den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike.” (Johannes evangelium 3:3-5) Uttrycket ”Guds rike” innebär att komma in under Guds herravälde och totala omsorg.

Andlighet är något riskfullt om man öppnar sitt inre för det övernaturliga. Det finns en risk att man påverkas av onda, demoniska verkligheter. Sådant sker i orientalisk meditation, med spådomar inom ockulta sammanhang och inom de religioner som tar avstånd från Jesus som Frälsare.
Vi läser i Johannesevangeliet om Jesus: ”Åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.” (Johannes evangelium 1:12) Det handlar om något mer än att ha tillfälliga andliga upplevelser. Gemenskapen med Jesus ger dig evigt liv, trygghet inför den verklighet som möter efter kroppens död. Du kommer in under Guds personliga omsorg, vägledning och kan räkna med en gemenskap där Guds kraft och styrka gör livet så mycket rikare.

Stanley Sjöberg


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



inte långt borta från någon enda----------- Ingemar Einarsson
2012-09-06 11:05
Tack för den artikeln,
Sjöberg har en impnerande överblick över bibeln och har förmåga att rikta ljus mot vår tid och vår vardagssituation. MVH

Jesus, och bli född på nytt! sonny rolin, linköping.
2012-08-31 13:27
Mycket bra, Stanley som vanligt! Du är född av vatten o. Ande, är jag övertygad om! Det är bara tron på Jesus, som kan åstadkomma detta. Ingen religion, utan relation, och en gudsgemenskap, för här i tiden, och evigheten. Tack!

Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies