Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Angeläget

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Var inte rädd för muslimer

Angeläget Publicerad: 2012-08-09 16:27

I en nyutkommen bok med titeln ”Jihad är vägen” av Mustafa Mashur uppmanas alla muslimer att förbereda sig för det krig som ska erövra länder och folk med syfte att alla människor på jorden ska tvingas underkastas islam. Författaren var fram till 2002 det egyptiska brödrasällskapets ledare och har nu ersatts av Egyptens nyvalde president Muhammad Mursi.
”Allah är vårt syfte, Profeten är vår ledare, Koranen är vår konstitution, krig är vår väg och att dö för Allah är vår högsta önskan.”
”Jihad (krig) är vår väg och Shahada (martyrskap – att dö för Allah) är vår högsta önskan. Detta är kallelsen som vi och alla män av Da’awa (islams missionsuppdrag) har haft och nu har”, hävdar Mustafa Mashur.
Min övertygelse är att islams hotelser och arabvärldens förberedelser till krig är ett viktigt tidstecken på att vi befinner oss i det Bibeln förutsagt ska ske i den yttersta tiden.
Politiker och militärer utvecklar sina militära vapen till försvar eller angrepp i den konflikt som hotar. Vår uppgift som troende kristna är att göra oss redo inför det Bibeln förutsagt är en oundviklig framtid. Vår uppgift är inte att vara avvisande mot muslimerna, utan att visa dem den kärlek som Jesus manifesterade inför samarierna.

Det är viktigt att förstå att inom en muslimsk befolkning är ungefär 20 procent bokstavstrogna gentemot islams ”sharia”. De är oförsonliga mot judar och kristna. Men de allra flesta muslimer vill ha goda relationer med både judar och kristna. Dessutom finns ungefär 20 procent längtande, andligt sökande, ödmjukt lyhörda för Jesus och evangeliernas vittnesbörd om honom. Om vi bygger upp murar av rädsla och förstärkta fördomar, då vågar inte ens muslimer gå in i våra kyrkor eller ta kontakt med oss kristna. Många muslimer har i vår tid både tro och längtan att få tillhöra Jesus. Vi bör jämföra med hur vi bedömde Sovjets kommunister. Det visade sig att endast en liten grupp militanta ledare var farliga. De flesta var rädda och många längtade efter befrielsen.

Den verksamhet som pågår i samarbetet mellan Troens Bevis i Norge och Centrumkyrkan i Sundbyberg, vänder sig med evangeliska tv-program till muslimer som talar arabiska. Varje månad kommer nu cirka 15 000 brev med önskan om andlig vägledning till tro på Jesus och önskan om förbön.
Jag har flera gånger utmanats till debatt med islams företrädare. Några gånger har det varit mycket dramatiskt. Vid några tillfällen har det varit en vänlig dialog med muslimska ledare. För några dagar sedan fick jag en inbjudan att vara med i en demonstration mot islam, men tackade definitivt nej.

Det är en organisation som kallar sig ”Swedish Defence League” som enligt sin egen presentation ”kämpar för att bevara Sverige som en kristen nation”. De menar i sitt brev till mig att ”Sverige behöver en antimuslimsk organisation som håller den kristna fanan högt eftersom resten av Kristi kropp ligger på sofflocket”.
Risken finns att okunniga människor som vill försvara kristen tro, imponeras och engageras i detta. Därför vill jag öppet och med all kraft varna för allt samröre med en sådan organisation!
Sverige är inte isolerat från omvärlden! Ett ”korståg” mot muslimer i vårt land innebär att våra kristna vänner i andra delar av världen drabbas av muslimska hämndaktioner. Natoalliansens krig i muslimska länder har svårt skadat trovärdigheten för begreppet ”kristen”. Vårt uppträdande i konflikten mellan kristendom och islam sprids med blixtens hastighet till byar och städer till andra delar av världen.

En trovärdig kristen princip i Europas mångkultur är att följa de exempel som Jesus gav oss i evangelierna och som också beskrivs i Bibeln som helhet. Relationen till samarierna påminner i många avseenden om problem och möjligheter för vår relation till muslimer.
Militanta ”korståg” i medeltidens anda får motsatt resultat. Fientlighet mot våra muslimska grannar som nu bor i Sverige och övriga Europa, drabbar våra systrar och bröder som lever som kristna och har muslimska grannar.

Stanley Sjöberg


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Angeläget

"Vad vilja Kristdemokraterna?"
Herre, till vem skulle vi gå?
Livet gick så fort
Är pastorn tjänsteman eller tjänstegåva?
Det finns gränser!
Församlingen - den helige Andes gemenskap
Är det dags för 6/1-metoden nu?
Värre än vapen
Förvandling eller anpassning - ödesfråga
Det hettar till i riksdagen


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto
Taltidning

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies