Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Katoliker på väg till ”Jerusalem”

Publicerad: 2012-06-14 00:00

Pastor Ulf Ekman överraskade nyligen med att tala om behovet av biskopsämbetet, som viktigt för den kristna församlingens inre stadga och sammanhållning. Enligt Ulf Ekman syftade Jesus till ett personligt uppdrag när han talade om att ”på denna klippa skall jag bygga min församling” (Matt 16:18).
Lärjungen Petrus skulle alltså representera ”klippan”. Jag tror att det var bekännelseorden om Jesus som Guds son, som var och är grunden för hela den kristna församlingens existens.
Bibeln ger oss dessutom en klar bild av hur Guds tanke är i samband med att någon blir utvald till ett unikt uppdrag. I Romarbrevet står det att ”sina gåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra” (11:29). Det gäller det judiska folket. Samtidigt förlorade Israel sin betydelse när de förkastade Jesus, men upprättas på nytt när de erkänner honom som Herre och Messias.

När Gud utväljer sina redskap har de ofta formats på olika sätt i tjänsten. Abraham och hans söner, Josef, Mose och Aron, Josua och Domarbokens gestalter, framträdde spontant och med mycket olika funktioner som andliga ledare. David och Salomo var kungar, medan Ester och Daniel var andliga ledare vid sidan av vardagliga arbetsuppgifter.
Den kristna församlingens historia vittnar om att det andliga ledarskapet ofta framträtt som skarpast genom enkla männi­skor utan höga positioner.
Men det finns något viktigt i Ulf Ekmans öppenhjärtiga och djärva tanke. Flera inflytelserika personligheter har den senaste tiden uttryckt sin oro över frikyrklighetens spretighet, ytlighet och brist på ansvar. Den tidigare missionsförbundaren Sigfrid Deminger har sagt att han söker sig till Svenska kyrkan. Sievert Öholm har uttryckt något liknande. Ulf Ekman och Peter Halldorf vill uppmärksamma de katolska och även ortodoxa kyrkornas betydelse.

Påven Johannes Paulus och nuvarande Benedictus är också kända som fast grundade teologer i tron på Jesus och i försvaret av Guds ord i motsats till protestanternas liberalteologer och de nordiska frikyrkorörelsernas kompromisser i relation till kristendomens värdegrund.

Samtidigt är det min övertygelse att det alltid varit och är väckelserörelserna som räddat de historiska kyrkorna från korruption och maktmissbruk genom historien. Reformationen under 1500-talet med Martin Luther och John Calvin innebar inte endast en separation från den katolska kyrkan, utan på sikt även en förändring inom den katolska kyrkan.
Flera andra exempel kan nämnas och främst gäller det förnyelsekraften i sådana exempel som John Wesley, Charles G Finney, William Booth och vår tids internationella pingstväckelse som påverkar alla förgreningar av kristna kyrkor och samfund.

Nyligen mötte jag den koptiske biskopen Fader Zacharias som fängslats, torterats, hotats i hemlandet Egypten och nu bor i USA som flykting. Han tillhör alltså den ortodoxa kyrkotraditionen och berättade om hur han upplevde dopet i den helige Ande på samma sätt som lärjungarna på pingstdagen. För att predika om Jesus för muslimer, måste man ha den helige Andes kraft, förklarade han. Hans vittnesbörd beskrev hur han i sin egenskap av att vara ortodox kyrkoledare, först påverkades av den lutherska reformationens tro på Guds nåd och Jesu Kristi kors. Sedan närmade han sig pingstväckelsen i teologi och erfarenhet!
Medan pingstvänner söker sig mot Rom, är det katoliker som är på väg till ”Jerusalem”, bildligt talat. Visst är det oväntat och spännande!

Låt oss ge Ulf Ekman tid och perspektiv i det han i djupet vill förmedla. Var inte för snabb med slutsatser. Sverige utmanas i vår tid av en sällsynt aggressiv ateism, en strategisk mission av islam och ett inre sönderfall av liberalteologi, ytlighet, religiös underhållningskultur och andlig uppgivenhet.
Kanske det är Guds eget initiativ att ge uppdraget till de historiska kyrkorna, om de gamla ”väckelserörelserna” sviker.

Stanley Sjöberg


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Osalig soppa Inympad
2012-06-14 22:24
Tidstecknen visar att Herren är nära.
Snart kommer Jesus igen.

Det är inte ofta man hör den sången i våra församlingar i dag. Det predikas aldrig om Israel, den yttersta tiden eller Jesu återkomst.
Bara detta är tidstecken nog.

Allt Stanley Sjöberg tar upp här är tidstecken.
Denna religionsblandning som syns redan nu.

Rekommenderar gärna filen:
http://www.tidstecken.se/kkreykja.htm

du drar nog fel slutsats, Stanley S-E Daniel Nilsson
2012-06-14 18:14
Hej Stanley
Du har förstås hört Ulfs nya linjetal och läst vad som skrivits om det. Själv har jag där berättat om varför jag så envetet varnar för vad min käre svåger orienterat sig mot, att jag är orolig för att om Ulf genomför en centralisering av vad som ska gå för sig (biskops/läro/ämbete) SÅ KOMMER NÄSTA VÄCKELSE ATT HINDRAS eller kvävas i sin linda på alla de orter där man först söker godkännande av vad Anden säger innan man gör något. Och märk, Stanley, att Ulf inte alls avgränsar sig mot vad som är osunt om Maria, ikoner, o div. läror. Vänl. Daniel

Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies