Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Angeläget

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Är vår tid snart förbi?

Angeläget Publicerad: 2011-03-24 16:48

Vi känner sorg och delaktighet med Japans befolkning som drabbats av jordbävningen och tsunamivågen, kärnkraftverkens kollaps och vinterkylan, med hemlöshet, brist på rent vatten, livsmedel och allt. Katastroferna är ofattbara i omfattning och hotet om både ett för-ödande vulkanutbrott och en större jordbävning sprider oro och ångest som berör oss alla.
Det som händer i grannländerna till Israel riskerar att ge större utrymme för den militanta form av muslimsk makt som både hotar den kristna befolkningen och Israel som nation. Stora områden i världen plågas av klimatförändringar med torka eller skyfall, brist på mat, vatten och möjlighet till hygien. Därmed följer svåra sjukdomar och död.

Enligt Lukasevangeliets 21:a kapitel sa Jesus att ”det skall bli stora jordbävningar och svält och pest på den ena platsen efter den andra. Fasansfulla ting och stora tecken skall visa sig från himlen … på jorden skall folken gripas av ångest och stå rådlösa vid havets och bränningarnas dån”.
I flera av Bibelns profetior om vår framtid beskrivs att det ska hända sådant som aldrig tidigare har skett i mänsklig-
hetens historia. Det blir värre än vi kan ana. Men hur stämmer det med vår tro på kärlekens Gud och att vi dessutom menar att Jesus besegrade ondskan i samband med sin död och uppståndelse?

Nu gäller det att ha en helhetssyn på Bibelns undervisning och inte fastna i lösryckta citat eller tänka på spontana predikanters påståenden.
Bibeln är tydlig med att förklara i vilken mening Jesus vann seger över ondskan. Försoningen och upprättelsen sker i flera steg och ännu har vi inte fått vara med om hur Guds herravälde utplånat ondskan som det en gång ska hända.
Den frälsning Jesus vann på korset och i uppståndelsen gäller oss personligen som individer när vi tar emot Jesus till förlåtelse, befrielse, till gemenskap med Gud och får garanti om evigt liv inför evigheten. Världen är fortfarande i den Ondes våld (1 Joh 5:19). Hela skapelsen är fortfarande under ockupation av mörkrets välde (Rom 8:22, Ef 6:12).

Gud är suverän i hela universum med evighetens oändliga områden. Enda undantaget är den ockupation av ondskan som inträffade i vår värld efter det misslyckade upproret, då Satan fördrevs ut ur himlen (Luk 10:18).
Idag kan vi som enskilda individer bli frälsta och dessutom vinna seger mot onda företeelser i vår omgivning, i samarbete med den helige Ande. Men inte förrän Jesus kommer som konungarnas Konung ska djävulens makt krossas, all ondska förintas och skapelsen ges frid och harmoni.
Jag upplever det angeläget att vi inte ska se jordbävningen, tsunamivågen eller andra naturkatastrofer som sataniska terrorhandlingar. Det är inte så att djävulen bryter sönder jordskorpan och styr naturkrafterna till att skapa det kaos vi nu bevittnar. Däremot kan jorden som helhet jämföras med ett ”tjernobylområde”. Det innebär att en skada som tidigare har inträffat har dessa fruktansvärda följdverkningar.

Samtidigt finns en satanisk ilska som beror på att djävulen vet att hans tid snart är ute och gör allt för att skada Guds skapelse och orsaka konflikter, krig och annat som förstör.
Jesus har förutsagt att det som nu sker ska uppfattas som tecken på att vi närmar oss avslutningen av denna del av historien. Jesus ska komma tillbaka och frälsningsverket ska fullbordas i alla avseenden.
Stanley Sjöberg


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Är vår tid snart förbi dalle
2011-04-07 16:37
Läs boken Synen av David Wilkerson från 1973 och jämför med vad som sker i världen och människorna idag

Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Angeläget

"Vad vilja Kristdemokraterna?"
Herre, till vem skulle vi gå?
Livet gick så fort
Är pastorn tjänsteman eller tjänstegåva?
Det finns gränser!
Församlingen - den helige Andes gemenskap
Är det dags för 6/1-metoden nu?
Värre än vapen
Förvandling eller anpassning - ödesfråga
Det hettar till i riksdagen


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto
Taltidning

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies