Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Angeläget

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Konsten att göra sig överflödig

Veckans kommentar Publicerad: 2011-03-10 00:00

Sofia församling på Söder i Stockholm har beslutat anställa en imam. Anställningen är ett led i församlingens mångfaldsarbete för att motverka fördomar om religioner. Ansvarig kyrkoherde Hans Ulfvebrand menar att det är ”Svenska kyrkans plikt” (!) att anställa en muslimsk präst inom ramen för kyrkans verksamhet.
För den som likt undertecknad har en bakgrund inom frikyrkligheten, där vi av tradition varit sparsamma med anställningarna, förvånar Svenska kyrkans spenderariver. Det finns tydligen gott om pengar i Stockholms stift. Så mycket att man nu anser sig ha råd att anställa även andra religioners företrädare.

Den nye imamen, Othman Al-Tawalbeh, tidigare integrationshandläggare från Helsingborg, verkar både glad och trevlig och tillmötesgående, men principiellt är det inte oproblematiskt. Han själv fångar pudelns kärna, troligen omedvetet, i en kommentar i Kyrkans Tidning (3/3): ”Jag ser inga problem”, säger Al-Tawalbeh, ”… jag [får] möjlighet att förverkliga mina idéer och drömmar […] Svenska kyrkan är en institution och fungerar som vilken arbetsgivare som helst.”
De flesta andra skulle nog definiera den som kristen kyrka. Och som sådan måste Jesus Kristus vara kyrkans ärende, grund och livsluft. Utan honom upphör dess existensberättigande. Företrädarna för en sådan gemenskap borde rimligen också tro på exklusiviteten i budskapet, på sin Gud, hans Son och hans Ande. Om man inte gör det, kan man fortfarande officiellt företräda organisationen? I det aktuella fallet handlar det ju om en annan religion. Islam.

Prästen och teol dr Annika Borg undersöker problemet på debattsajten Newsmill (4/3): ”För det första är inte islam en sak, utan innehåller en mängd riktningar. Om en muslimsk församling sa att man anställt en präst, så skulle man vilja veta om de anställt en luthersk, katolsk eller ortodox (och i så fall grekisk, rysk?) präst eller kanske en pingstpastor eller pastor i Livets Ord, till exempel? Det är ju viss skillnad på teologisk inriktning och trostolkning. Så även inom islam.” 
Frågorna är många. Vilken uttolkning av islam företräder den gode Al-Tawalbeh? Och framför allt, är hans tolkning i så fall förenlig med Svenska kyrkans tolkning av islam?
Åke Hällzon


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans kommentar

Svenska skolpolitiker - lär av Finland
Vet Akademibokhandeln varför vi firar jul?
När Löfven intervjuas ökar stödet för Åkesson
Vi får inte vara aningslösa
Bomberna kan motas med bön
Det grova våldet hotar samhället
Med hjärta och realistiskt sinnelag
En kommission för kyrkans framtid?
Tryggheten för vanliga medborgare
Fel att ta bort tiden för Jesu födelse


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto
Taltidning

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies