Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Angeläget

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Kommer vi att känna igen varandra i himlen?

Angeläget Publicerad: 2010-11-04 00:00

Enligt Bibeln kommer vi att känna igen varandra i himlen. Vi kommer själva att ha kvar vår identitet, även om vår personlighet och vårt utseende är förändrat och förhärligat (2 Korinthierbrevet 3:18; 4:16-17). Vår inre människa utvecklas även om det yttre skalet bryts ner.
Jesus steg ned i dödsriket och talade till dem som dog i samband med "syndafloden" (1 Petrus brev 3:19-20). Martyrer som avrättats för sin tro på Jesus är medvetna om det som hände och kräver rättvisa (Uppenbarelseboken 6:10-11). Vi blir bedömda som enskilda personer (2 Korinthierbrevet 5:10).

Vänskap - inte svartsjuka
Jesus svarade en gång på frågor om hur det blir i himlen. Några undrade lite ironiskt hur det blir när de möts som varit gifta med varandra, men haft flera äktenskap här på jorden. Då ska de män träffa varandra, tillsammans med den kvinna som alla hade varit gifta med. Orsaken var att männen hade dött barnlösa, en efter en (Lukas evangelium 20:28-36). Jesus förklarade att de känner igen varandra och minns relationen, men nu är de som änglarna, utan den speciella känsla som kan uppstå mellan en kvinna och en man.  Den vänskap och samhörighet som finns i himlen har en annan dimension. Det existerar ingen svartsjuka.
Jesus bekräftade också i Lukas evangelium 16:9 att vi kan skaffa oss vänner här på jorden som sedan möter oss "i de eviga boningarna". Det handlar om när vi visar osjälvisk kärlek till en medmänniska i nöd och ger en gåva till hjälp. Det kan handla om när vi givit offergåvor till missionen och på det sättet medverkat till att nya folkgrupper har fått lära känna Jesus. Himlen kommer att avslöja sambanden mellan en norrländsk församlingsmedlem som offrade pengar så att en svensk missionär kunde nå en avlägsen folkgrupp med evangelium.

Varje enskild person
Jesus berättade om Lasarus som kom till paradiset och kändes igen där han var tillsammans med Abraham (Lukas evangelium 16: 22-23).
När Paulus beskrev sin förväntan inför att komma till himlen, då sa han att "nu ligger rättfärdighetens segerkrans i förvar åt mig" (2 Timoteus brev 4:8).
Han kunde ha talat om något som alla som tjänat Jesus ska få uppleva tillsammans. Men Bibeln ger oss många bekräftelser på att varje enskild person är igenkänd och bedöms på ett unikt, helt personligt sätt.
Bibeln förklarar att vi alla kommer att ha en högre nivå av intelligens när vi möts i himlen! "Nu ser vi en gåtfull spegelbild, men då skall vi se ansikte mot ansikte. Nu förstår jag endast till en del, men då skall jag känna fullkomligt., liksom jag själv har blivit fullkomligt känd" (1 Korintierbrevet 13:12, Folkbibeln).

Då ska vi bli lika Jesus
Bibeln förklarar att när vi lämnar vår jordiska kropp och får en ny himmelsk gestalt, "då kommer vi att bli lika honom", nämligen Jesus (1 Johannes brev 3:2). Vi har alla egenskaper som kan uttryckas positivt, men också negativt. Under hela vårt liv här på jorden måste vi vara uppmärksamma över våra svagheter. Vi ber om förlåtelse, lär av misstag och tar vara på allt som kan påverka vår inre mognad. Nu är vi rättfärdiggjorda av nåd. Trots vår svaghet och synd kan vi tillräkna oss Kristi rättfärdighet. Men när vi möter Jesus och har nått fram till den himmelska verkligheten, då är vi fullkomnade, "utan fläck eller skrynkla eller något annat sådant" (Efesierbrevet 5:27).

Frälst av nåd inför evigheten
När vi tänker på olika kristna människor och även rannsakar oss själva, så kan vi fråga oss om vi trots alla fel och brister kommer att mötas i himlen en gång.
 Därför behöver vi påminna oss vad som står i Romarbrevet. Ingen av oss är värdig himlens härlighet. Men vi är frälsta av nåd och välkomnas av nåd! Läs Romarbrevet 3:23-24; 4:4-8; 5:1-2, 8-10 - Guds Ord ger trygghet!
Stanley Sjöberg


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Jag blir glad av dina artiklar Jeanette
2010-11-10 23:05
Hej Stanley! Jag blir glad och upplyft av att läsa dina härliga artiklar. Tack för dem.

Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Angeläget

"Vad vilja Kristdemokraterna?"
Herre, till vem skulle vi gå?
Livet gick så fort
Är pastorn tjänsteman eller tjänstegåva?
Det finns gränser!
Församlingen - den helige Andes gemenskap
Är det dags för 6/1-metoden nu?
Värre än vapen
Förvandling eller anpassning - ödesfråga
Det hettar till i riksdagen


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto
Taltidning

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies