Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Gör kyrkan lika tillgänglig som ICA

Publicerad: 2010-07-16 09:14

Det vanligaste i Sveriges kyrkor är att det hålls en enda gudstjänst varje söndag. Många har inspirerats av den kyrka i Chicago som kallas "Willow Creek" och anpassar söndagens möte till sökare. Predikans innehåll syftar då till att motivera och vägleda till tro och omvändelse. Samtidigt är idén att vara "sökarvänlig" och inte tillåta uttryck för andlighet som kan upplevas främmande för dem som är på besök. Predikan blir "lättsmält" och bibelundervisningen avstår från djupare insikter i trons områden.

Många vill hellre att söndagsgudstjänsten ska riktas helt till den troende församlingens inre uppbyggnad. Då används uttrycket att "fira gudstjänst" och helst med Herrens heliga nattvard som ges innebörden av att i bokstavlig mening ta emot Kristi närvaro. Mycket tid ägnas åt "lovsång", med en predikan som vänder sig till de troende, men på ett sätt som inbjudna gäster också kan uppleva sunt och riktigt.
Det fattas ändå viktiga moment för ett fungerande församlingsliv, nämligen fördjupad bibelundervisning i de stora "tunga" teologiska sanningsområdena i Bibeln. Det är nödvändigt att regelbundet gå igenom Gamla och Nya testamentets böcker för att skapa en sund helhetsbild.

Andlig tillväxt är också beroende av den gudstjänstform som handlar om att samlas till bön och inte främst lovsång! Bönemötet måste finnas vid en tidpunkt när många kan samlas (!) och det är i det sammanhanget de andliga nådegåvorna ska utvecklas. Då förverkligas visionen om "Kristi kropp".
Väckelsemötet måste ha utrymme i helgens planering. Då är mötet "sökarvänligt", men också dramatiskt, med hela evangeliets innehåll som utmanar, inbjuder och ger möjlighet till avgörelse. I det mötet ska vittnesbörd ges som handlar om hur olika människor har kommit till tro och upplevt frälsning och förvandling.

Förr prioriterade församlingens medlemmar söndagen som Herrens dag. Fortfarande finns underbara exempel på hur det här fungerar. Men hur ska en vanlig kyrka kunna planera för en sådan helhet?
Jag tror att församlingsledare ska tänka som butikschefer vid ICA, Coop och IKEA. Ingen affärsidé bygger på att ha ett begränsat öppethållande en dag i veckan under två timmar. Människorna har olika dagsrytm och intressen, därför gör sig affären tillgänglig i ofta tio timmar.
Det är fullt möjligt att planera för en timmes bibelundervisning vid sidan av en huvudgudstjänst som också planeras med att under söndagen ha tid för att möta andra behov som tillhör andligt liv i en levande församling. Folket kan välja det man längtar efter speciellt och flexibilitet är en garanti för tillväxt.

Jag är medveten om små grupper som finns under veckorna, Alpha-kurserna med bra resultat och andra initiativ som knyter kontakter. Det jag uppmärksammat nu är kyrkans huvuduppgift varje helg!
Stanley Sjöberg


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



öppen kyrka alla dagar Ulla-Carin G
2010-08-04 22:19
Alla kyrkor borde vara öppna alla dagar så inte bara våra kristna och troende kan komma in det är väl meningen att vi ska få med oss,alla medmänniskor så dom kan få och kunna komma höra om vår tro på jesus kristus ,och uppleva det men numera finns det inte nån kyrka som är öppen så man kan komma in ,känns som att ni inte vill att det ska komma fler. öppna kyrkorna o låt musiken flöda och bönen höras ut genom portarna ,att jesus lever än .

Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies