Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Ekumenik - i relation till katoliker och muslimer

Publicerad: 2008-11-20 00:00

Ekumenik har blivit ett begrepp för en gemenskap utan gränsdragning. Utifrån mitt perspektiv har det ändå en tydlig gräns, nämligen att inom den bibeltroende kristna gemenskapen bejaka enheten mellan alla som tillhör Jesus Kristus. Men inte på vilket sätt som helst! Det är avgörande att tron på Jesus innebär en bekännelse inför Honom som jämlik med Gud och mänsklighetens Frälsare och evighetens Herre. Ekumenik upphör inför kyrkor och enskilda ”kristna” som ifrågasätter en sådan trosbekännelse.

Just nu oroas många över den ekumeniska relation som bejakar katolska och ortodoxa kristna. Några har riktat skarp kritik mot att pastor Ulf Ekman möter den katolske biskopen Anders Arborelius i andlig gemenskap. Boken ”Evangelium enligt Rom” har fått stor spridning och påverkar många till att avskärma sig från gemenskap med dem som tillhör den katolska kyrkans gemenskap. Granskningen av en sådan historisk kyrka är viktig, men den måste kompletteras med samma belysning av den lutherska kyrkans teologi och historia liksom av frikyrkorörelsernas perioder av dömande småaktighet som blev orsaken till att hundratusentals människor blev uteslutna på grund av yttre beteendemönster som idag accepteras.

Gemensam övertygelse
Ulf Ekman skrev nyligen i Världen Idag (den 12 november) en mycket skarp och bra kommentar om sin relation till den katolska kyrkans kristna gemenskap. Han framhöll den gemensamma respekt som finns mellan katoliker och evangeliska kristna inför Bibeln som Guds Ord. Ulf Ekman skrev också om hur vi står i tacksamhetsskuld till den katolska kyrkan ”för definitionen av de grundläggande dogmerna som vi delar med dem”. Framför allt har vi en gemensam övertygelse om vem Jesus är och vad inkarnationen innebär, liksom korsets budskap och uppståndelsens verklighet.
När jag var ung fick jag följa med min far Tage Sjöberg till Rom. Där mötte vi flera som hade suttit i fängelse på grund av att de hade blivit döpta och förenade med pingstförsamlingen i Rom. Samtidigt hade min far en djup andlig gemenskap med en katolsk präst som han upplevde så äkta i sin Kristustillhörighet.
Vi samtalade ofta och mycket ingående om risken för Pingströrelsen att isolera sig. Min far blev ju uppmanad att lämna Filadelfiaförsamlingen i Stockholm när det blev känt att han hade gemenskap med den anglikanske prästen Samuel Shoemaker i USA. Det vi upplevde tillsammans i Grekland, Turkiet och i Italien var att trots kyrkosystem med en historisk belastning finns det oerhört många som verkligen älskar Jesus och tillhör Herren med djup trohet inom de historiska kyrkorna.
När den helige Ande under 1900-talet togs emot bland miljontals katoliker och Gud använde dem på ett mäktigt sätt, då insåg vi alla att Guds församling är något gränslöst mer omfattande än vår egen församlingsrörelse. Lewi Pethrus gav den ekumeniken sitt helhjärtade stöd!

Förvränger sanningen
Nu har begreppet ”ekumenik” vidgats att även gälla relationen till muslimska moskéer. Många okunniga och ytligt tänkande kristna blir fascinerade av att vi har så mycket gemensamt med islam. Bibelns historiska gestalter finns med i Koranen. När Jesus beskrivs i Koranen bejakas ”jungfrufödelsen”, undren och att Jesus blev upptagen till himmelen. Men den uppmärksamme läsaren märker att Koranen underkänner Bibelns trovärdighet och förändrar innehållet kring både Abrahams tro, evangeliernas berättelser och framför allt förvränger sanningen om vem Jesus är och vad Kristus betyder för vår frälsning. Koranen har som mål att utplåna evangeliernas budskap och tillämpar istället Gamla testamentets straff på ett sätt som är helt främmande även för judiskt tänkande.
Vi ska följa Jesus som förebild i att hantera kärleksfulla mänskliga relationer till både muslimer och buddhister, men det kan aldrig bli fråga om en andlig gemenskap och ekumenik med islam.

Någon måste våga
För några veckor sedan blev jag inbjuden till att möta en av islams ledande teologer som vill utmana mig till en debatt inför mer än 10 000 muslimska män i ett asiatiskt land. Det är ännu inte bestämt om mötet blir genomfört. Jag vill själv göra en noga riskbedömning och pröva idén inför Gud, om det är Hans vilja och syfte med mig just nu. Någon måste våga ta konfrontationen framme vid frontlinjen. Jag är beredd om Gud vill och ger mig bekräftelse på att möta utmaningen. Islam har en ambition att islamisera Europa och driver en strategisk kampanj för att på olika sätt attackera kristen tro och få Europas politiker att anpassa sig till den muslimska sharia-lagen.
Konflikten med islam är en fråga om hela vår kristna tro och identitet. Ekumenik med islam är ett svek mot vår tro. Däremot måste vi våga vänskap och social samhörighet med muslimer i det nya Europa. Jesus är vår förebild i sättet att hantera samarierna som i flera avseenden påminner om islam i vår tid.
Den falska ekumenik som Bibelns varnar för och profetiska röster har beskrivit är vår tids stora utmaning och fordrar en noga genomtänkt tro på Jesus och förankring i Bibeln som helhet.
Stanley Sjöberg


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Den från Bibeln/Guds Ord avfälliga Katolska kyrkan S-E Sköld
2010-06-10 11:04
Påvekyrkan i Rom är kättare i förhållande till Bibeln, Guds Ord: den står nämligen i strid mot Bibelns lära, och kättarstämplar därför följaktligen alla dem som vill följa Bibeln, Guds Ord. Den menar sig - med sin genomfalska lära - stå över Bibeln.///

Katolska kyrkan är en från Guds Ord - från Gud Själv - avfällig kyrka, och har som furste i sin avfällighet satt en Människa på tronen - kallad heliga stolen - klädd i fotsida kläder och med en “krona” på sin hjässa; en Människa som andra människor får knäböja inför och kyssa på handen.///

Detta kätteri: avfällighet från Guds Ord, har kyrkoledarna i Sverige inte mäktat med att avslöja; trots att det - hennes avfall - är uppenbart för alla som läser Bibeln, Guds Ord.///Stanleys artikel här är bara ett i raden på exemplet som visar detta. Han höjer ett varningsfinger mot Islam - helt rätt - men skriver samtidigt inte en rad om katolicismens bibelstridiga marialära och bön till avlidna, som sannerligen behöver varnas för!



Vi står i tacksamhetsskuld endast till Herren själv! Deborah
2010-06-10 11:04
En sak är klar: har Stanley Sjöberg glömt, att de största förföljerserna stod/står den romersk-katolska kyrkan för? Att rosa Ulf Ekman för ett obibliskt sätt närma sig Rom - det är ära varandra...urskiljningslöst. Eftersom man påverkar så många människor med olika uttalanden, så måste också varningsröster höjas, så länge det heter: "idag". Sedan blir det för sent. Profetiorna går i uppfyllelse mitt framför våra ögon och Herren varnar: "Låt ingen bedra er!"
Med "ingen" menas framför allt de, som har kända namn, vilket absolut inte är någon garanti för andlig skärpa...Endast Guds Ord kan avgöra äktheten på andens område.

Guds Ord avgör saken; skiljer på sanning o lögn. S-E Sköld
2010-06-10 11:04
Nu är ju saken den, att det varken är påven, Stanley Sjöberg, Ulf Ekman eller någon annan Människa vi skall lyssa på; utan Guds Ord. Och vad gäller Människor, så är vi ålagda - av Gud Själv/Guds Ord - att kolla om deras tal/skrivelser stämmer med Ordet. Om inte så är fallet, hör deras ord hemma på brännstationen, Gehenna. Där de inte kan skada någon.


2010-06-10 11:04
Det är ju så, att det kristna ledarskapet i vårt land har blivit något av "sannskyldiga kungar" som tävlar om att få "borsta varandra på ryggen": upphöja varandra, kanske de tror sig bli starkare/trovärdigar i sitt avfall från Guds Ords vägar på så sätt: genom att uppvisa en gemensam attityd. Men Ordet vittnar emot dem.


Sannskyldiga kungar S-E Sköld
2010-06-10 11:04


Förvirrande Harry Forsgren
2010-06-10 11:04
Hur förvirrande blir det inte när en andlig ledare i Stanleys position är seende med ena ögat Gentemot Islam), men är blind på det andra ögat (gentemot katolicismen)// Från att tidigare ha varit klar gentemot förförelsen i katolicismen, så har nu även Ekman där blivit blind och vilseleder inte bara folket med trosförkunnelsen. Nu ska de även luras med på resan mot Rom.// Är det inte så, att ingen speciell tro på vem Maria är eller att hon skulle ha ngn speciell del av offret på korset att göra, nån Marias himmelsfärd, speciell hjälp i förbön från Maria, tron på “Kyrkan”, “påven som Kristi ställföreträdare”, “vördnad av reliker och ikoner”, etc. är det som inte alls räddar oss?

Var framgår det i Skriften att Maria är syndfri?

Var framgår det att vi ska ha kontakt med de kroppsligt avsomnade? Var framgår det att vi ska söka helgon och Maria om hjälp i förbön?

Var framgår det att vi ska ära och vörda reliker och ikoner, som om de vore bärare och förmedlare av andligt liv, som sker i katolicismens katekes, lära liv och utövning?

Var framgår det att Jesu offer på korset inte var tillräckligt, utan att Han måste offras om och om igen vid varje brödsbrytelse i ett "oblodigt offer"?

En sådan lära som katolicismen står för utöver Skriftens ord handlar om "en annan Jesus och ett annat evangelium".// Så pass klarseende kunde man få förvänta sig att Stanley och Ekman som andliga ledare skulle vara.// HaFo




När blinda leder blinda S-E Sköld
2010-06-10 11:04
Guds Ord lovar, att om man går mot Guds Ord blir man andligt blind, "och vet inte vart man går" och tydligen går ganska många in under påvestolen, påveämbetet.

Konflikten med islam värre än så. Bertil Malmberg
2010-06-10 11:04
Som aktiv humanist (men uppväxt med pingströrelsen) har jag ingen kristen tro, men är trots detta beredd att i stora stycken instämma med Stanley Sjöberg. Islam är inte bara ett påtagligt hot mot de kristna, den är ett allvarligt hot mot hela västerlandets frihetliga och demokratiska värden. En av förklaringarna till detta är följande. I kristendomens grunder, evangelierna, finns tydligt inskrivet dels den allomfattande "Gyllene regeln" (Matt 7:12), dels "Giv åt kejsaren...resp Gud..." (Matt 22:21). Här finns grunder för såväl allomfattande kärlek/respekt som den sekulära statens uppdelning mellan världslig och andlig makt. Som humanist bekänner jag mig till båda.
Inom islam finns inte motsvarande. Dess kärleksbud omfattar endast andra muslimer (K 48:29 och 49:10) och enligt islams dogmer görs ingen uppdelning mellan andligt och världsligt utan allt mänskligt skall styras efter sharia, som frystes på 800-talet.
Den pågående islamiseringen ger därför ett skrämmande perspektiv för oss alla.


Falskmynts farlighetsgrad S-E Sköld
2010-06-10 11:04
Bertil M. ett falskmynts farlighetsgrad har att göra med graden av likhet med det äkta: därför är inte islam största hotet mot kristenheten; utan de falska profeter som kommer under Jesu namn./// JESUS: "Många skall komma under mitt namn och förvilla många", det säger Han om falska profeter som träder fram i ändetiden och som Han varna sina efterföljare för.

Enhet? Rune Karlsson
2010-06-10 11:04


Jag skulle vilja påstå att den övervägande delen av protestanter, har en väldigt liten kännedom om KK:s lära.
Säger du ex.vis Guds Ord, så menar KK i regel, (som jag uppfattat det), Bibeln +Traditionen. Sedan skall man skilja på tradition med stort T och litet t. Det är alltså olika traditioner det talas om.
Talar man om nåd, så finns det olika former av nåd. Den hjälpande nåden måste fyllas på kontinuerligt genom sakramenten.

Säger du att du är frälst så menas inte det vi “brukar” innefatta i det ordet. Du är frälst först när du nått himmelen.
Det uppstår lätt språkförbistring, om våra ord har olika innebörd.
De allra flesta måste passera skärselden för rening. Sedan finns det tydligen olika uppfattningar om vad den innebär.
Jesu blod är uppenbart inte tillräckligt!
Hur lång tid tar det för att renas?
Jag läste en gång att det kunde vara c:a 1500 år, men där finns det säkert olika uppfattningar.
T.o.m. den sittande påven utför “mässoffer” en gång om året för de två föregående påvarna, om de skulle befinna sig i skärselden.
Sedan har vi bön för de avlidna.
Maria som evigt förblivande jungfru, d.v.s Maria födde inga barn efter Jesus.
Marias himmelsfärd; hon upptogs med kropp och själ iden himmelska härligheten sedan hon fullbordat sitt jordiska lopp. Dogm år 1950.
Bön till jungfru Maria och helgon.
Dessa skall sedan framföra våra böner till Gud.
Eukaristin; mässan höjdpunkt där brödet och vinet bokstavligen omvandlas till Jesu kropp och blod. Det konsekrerade(förvandlade) brödet och vinet tillbedes. Det överblivna brödet förvaras i ett skåp och så länge en lampa lyser så är Kristus ”eukaristiskt närvarande” i skåpet.
Listan kan göras längre över det som avviker från Bibelns lära.
Det finns säkert många pånyttfödda katoliker, men det blir ett liv i träldom om de skall följa KK:s lära.



Kristus har kallat oss till frihet, ej till träldom under allehanda makter.
Personligen tror jag att det i den yttersta tiden kommer det att finnas en sann enhet och en falsk enhet.


Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies